فواید و اهداف زیارت حرم معصومین (ع) (بخش دوم)
زیارت و حضور در کنار مرقد پاک معصومین (ع)، تجدید عهد ولایت و قرارگرفتن در خط امامت است. اعلام بیعت همیشگی با امام (علیهالسّلام) و تمسک به اهل بیت، قرار گرفتن در راه هدایت و معنویت و دوری از ضلالت و گمراهی است. در این مطلب به بیان فواید و اهداف زیارت حرم معصومین (ع) خواهیم پرداخت.
زیارت، برقراری ارتباط روحی و معنوی با پیشوایان معصوم و نشانه همراهی و همسویی با آنان است.
فواید و اهداف زیارت حرم معصومین (ع)
شفاعت و آمرزش گناهان
یکی از آثار و اسرار گران قدر زیارت، جلب عنایت و توجه معصومین (علیهمالسّلام) و بهرهمندی از شفاعت و آمرزش خواهی آنان در محضر باری تعالی است. یکی از اموری که انسان را به رحمت الهی، بسیار امیدوار میکند، مساله شفاعت مقربان درگاه الهی و واسطه قراردادن آنان است (وابتغوا الیه الوسیلة). اهل بیت(علیهمالسّلام)، آبرومندان درگاه الهی و اولیای برگزیده او هستند، بنابراین با توسل به آنان و زیارت مرقدهای پاک شان، باید به شفاعت آنها امیدوار بود و از الطاف بیکران شان بهره مند گردید.[۱]
رسول گرامی اسلام فرموده است: «من اتانی زائرا کنت شفیعه یوم القیامة:» «هر کس به زیارت من آید، روز قیامت شفیع او خواهم بود» [۲] و نیز «من جاءنی زائرا لا یعمله حاجة الا زیارتی کان حقا علی ان اکون له شفیعا یوم القیامة»؛ «هر کس به زیارت من آید و هیچ کاری جز زیارت من نداشته باشد، بر من حق است که روز قیامت شفیع او باشم». و نتیجه شفاعت ورود به بهشت است (وجبت له الجنة). از دیدگاه عارف والا مقام بهاری همدانی، نسیم الطاف ایشان و رشحات انوار آن بزرگواران، بر زوار و قاصدین ایشان میرسد پس خوب است زوار به امید استشفاع از برای بخشش گناهان و رجای وصول بر فیوضات عظیمه، رو به آن بزرگواران کنند. [3]
عالم ربانی مرحوم نراقی نیز گفته است: «پس هر که بر قبور مطهره ایشان حاضر شد، جهت زیارت ایشان، بر او مطلع میگردند پس دامن شفاعت به میان میزنند و از خداوند طلب حوایج ایشان را میکنند و از درگاه الهی، مسالت بر آمدن مطالب و آمرزش گناهان ایشان را میکنند. همین سر است در ترغیب به زیارت پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) و ائمه(علیهمالسّلام)». [4]
پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) به امام حسین (علیهالسّلام) چه زیبا فرمود که: «ای فرزند عزیزم! کسی که مرا در حال حیات و یا ممات زیارت کند، یا پدرت علی بن ابی طالب و یا برادرت حسن بن علی یا تو را زیارت کند؛ بر من لازم است که او را در روز قیامت دیدار کنم و از گناهانش برهانم (کان حقا علی ان ازوره یوم القیامة و اخلصه من ذنوبه)». [5]
رسول گرامی اسلام فرموده است: «من اتانی زائرا کنت شفیعه یوم القیامة:» «هر کس به زیارت من آید، روز قیامت شفیع او خواهم بود» [۲] و نیز «من جاءنی زائرا لا یعمله حاجة الا زیارتی کان حقا علی ان اکون له شفیعا یوم القیامة»؛ «هر کس به زیارت من آید و هیچ کاری جز زیارت من نداشته باشد، بر من حق است که روز قیامت شفیع او باشم». و نتیجه شفاعت ورود به بهشت است (وجبت له الجنة). از دیدگاه عارف والا مقام بهاری همدانی، نسیم الطاف ایشان و رشحات انوار آن بزرگواران، بر زوار و قاصدین ایشان میرسد پس خوب است زوار به امید استشفاع از برای بخشش گناهان و رجای وصول بر فیوضات عظیمه، رو به آن بزرگواران کنند. [3]
عالم ربانی مرحوم نراقی نیز گفته است: «پس هر که بر قبور مطهره ایشان حاضر شد، جهت زیارت ایشان، بر او مطلع میگردند پس دامن شفاعت به میان میزنند و از خداوند طلب حوایج ایشان را میکنند و از درگاه الهی، مسالت بر آمدن مطالب و آمرزش گناهان ایشان را میکنند. همین سر است در ترغیب به زیارت پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) و ائمه(علیهمالسّلام)». [4]
پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) به امام حسین (علیهالسّلام) چه زیبا فرمود که: «ای فرزند عزیزم! کسی که مرا در حال حیات و یا ممات زیارت کند، یا پدرت علی بن ابی طالب و یا برادرت حسن بن علی یا تو را زیارت کند؛ بر من لازم است که او را در روز قیامت دیدار کنم و از گناهانش برهانم (کان حقا علی ان ازوره یوم القیامة و اخلصه من ذنوبه)». [5]
یادآوری مرگ و آخرت
زیارت قبور _به خصوص مرقدهای نورانی اهل بیت(علیهمالسّلام)_ یادآور عالم آخرت و حساب و کتاب و باور داشت زندگی جاویدان در قیامت است. اعتقاد به آن عالم، زندگی را از پوچی و بی هدفی بیرون میآورد و به حیات او معنا و ژرفا میبخشد. زیارت موجب عبرت و پندگیری انسان و زنده شدن یاد مرگ در نزد او میگردد و این آثار تربیتی بسیاری برای انسان دارد؛ از جمله اینکه باعث کوتاه شدن آرزوهای غیر الهی و رهایی انسان از قساوت قلب میشود.[6]
از پیامبر(صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) نقل شده است: «قد کنت نهیتکم عن زیارة القبور فزوروها فانها تذکرة الاخری»؛ «شما را از زیارت قبور نهی کرده بودم، از این پس زیارت کنید که آخرت را به یاد شما میآورد». [7] و نیز آمده است: «فزوروها فانها ترق القلب و تدمع العین و تذکر الآخرة و لا تقولوا هجرا»؛ «پس قبرها را زیارت کنید که قلب را نرم و چشم را گریان میکند و آخرت را به یاد میآورد، اما سخن بیهوده نگویید». [8] و «فانها تذکرکم الموت»؛ [9] «زیارت (قبور) شما رابه یاد مرگ میاندازد».
از پیامبر(صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) نقل شده است: «قد کنت نهیتکم عن زیارة القبور فزوروها فانها تذکرة الاخری»؛ «شما را از زیارت قبور نهی کرده بودم، از این پس زیارت کنید که آخرت را به یاد شما میآورد». [7] و نیز آمده است: «فزوروها فانها ترق القلب و تدمع العین و تذکر الآخرة و لا تقولوا هجرا»؛ «پس قبرها را زیارت کنید که قلب را نرم و چشم را گریان میکند و آخرت را به یاد میآورد، اما سخن بیهوده نگویید». [8] و «فانها تذکرکم الموت»؛ [9] «زیارت (قبور) شما رابه یاد مرگ میاندازد».
بهره مندی از پاداشها
یکی از حکمتها و فواید زیارت، بهرهمندی زائران از ثوابها و پاداشهای بی شمار و برخورداری از فضیلتها و برکات آن است و هیچ خردمند فرزانهای، با تاویلات نادرست و خیال بافیهای متعصبانه، خود را از این فیض بزرگ الهی محروم نمیسازد! پاداشهای فراوانی؛ چون ورود به بهشت (وجبت له الجنة)؛ [10]
قرار گرفتن در جوار نبی گرامی اسلام(کان فی جواری یوم القیامة)؛ [11] رهایی از شداید و اهوال سخت رستاخیز (اخلصه من اهوالها و شدائدها حتی اصیره معی فی درجتی)؛ [12] ثواب حج مبرور با پیامبر(صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) (تعدل حجة مع رسول الله مبرورة)؛ [13] معادل دهها عمره و حج (من زار قبورکم عدل ذلک ثواب سبعین حجة بعد حجة الاسلام)؛ [14] پاک شدن از گناهان (خرج من ذنوبه حتی یرجع من زیارتکم کیوم ولدته امة) [15]
و تنها بخشی از الطاف و عنایات بی کران الهی، در حق زائران حرمهای معصومین(علیهمالسّلام) است. این تشویقها و ترغیبها، دارای آثار گران قدری برای فرد و جامعه است و خیرات و کمالات فراوانی را در پی دارد که مهمترین آنها، تلاش اخلاقی و عبادی برای حفظ این پاداشها و دقت در رفتار و گفتار برای بهره مندی از آنها است.
قرار گرفتن در جوار نبی گرامی اسلام(کان فی جواری یوم القیامة)؛ [11] رهایی از شداید و اهوال سخت رستاخیز (اخلصه من اهوالها و شدائدها حتی اصیره معی فی درجتی)؛ [12] ثواب حج مبرور با پیامبر(صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) (تعدل حجة مع رسول الله مبرورة)؛ [13] معادل دهها عمره و حج (من زار قبورکم عدل ذلک ثواب سبعین حجة بعد حجة الاسلام)؛ [14] پاک شدن از گناهان (خرج من ذنوبه حتی یرجع من زیارتکم کیوم ولدته امة) [15]
و تنها بخشی از الطاف و عنایات بی کران الهی، در حق زائران حرمهای معصومین(علیهمالسّلام) است. این تشویقها و ترغیبها، دارای آثار گران قدری برای فرد و جامعه است و خیرات و کمالات فراوانی را در پی دارد که مهمترین آنها، تلاش اخلاقی و عبادی برای حفظ این پاداشها و دقت در رفتار و گفتار برای بهره مندی از آنها است.
الگوبرداری از اهل بیت
زیارت، برقراری ارتباط روحی و معنوی با پیشوایان معصوم و نشانه همراهی و همسویی با آنان است. انسان در زیارت، با سیره و منش آن بزرگواران و تعالی روحی و اخلاقی ایشان، بیشتر آشنا شده و زمینه نزدیکی بیشتر به آنان فراهم میگردد. در واقع زیارت، پیروی کردن و الگوبرداری از نیکان و بزرگان دین و تاسی جستن به سیره و روش الهی گونه آنان است: لقد کان لکم فی رسول الله اسوة حسنة لمن کان یرجوا الله والیوم الاخر و ذکر الله کثیرا. [16]
کسی که در حریم مقدس نبوی حضور مییابد و با خواندن زیارت و توجه به دستورات پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم)، اعلام اطاعت و محبت میکند؛ به یقین از سنت و سیره پاک او نیز تبعیت کرده و خود را به او نزدیک خواهد کرد. زیارت با شرایط و آداب خاص آن _به ویژه معارف زیارت نامهای آن_ بهترین و سودمندترین و در عین حال شادابترین راه ارتباط با معصوم (علیهالسّلام) است و به گونهای حس حضور در محضر او را در انسان ایجاد میکند که گویا با امام (علیهالسّلام) حضورا گفت و گو میکند و نیاز وجودی خود را در هر زمینهای، از او میطلبد. این نگرش _که زیارت ارتباطی وثیق و زنده است_ اقتضا میکند انسان فاصلههای زمانی و مکانی را پشت سر گذاشته و خود را در عصر ولی خدا و حال حضور او ببیند و کاملابه محیط و فضای حضور آن ولی در آید سر بیان خصایص و نقطه نظرات و سیرتهای آنان در زیارت نامهها، نیز همین است که انسان خود را با خواستهها و ارادههای آنان تطبیق دهد و از مسیر ترسیمی آنها فاصله نگیرد. [17]
کسی که در حریم مقدس نبوی حضور مییابد و با خواندن زیارت و توجه به دستورات پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم)، اعلام اطاعت و محبت میکند؛ به یقین از سنت و سیره پاک او نیز تبعیت کرده و خود را به او نزدیک خواهد کرد. زیارت با شرایط و آداب خاص آن _به ویژه معارف زیارت نامهای آن_ بهترین و سودمندترین و در عین حال شادابترین راه ارتباط با معصوم (علیهالسّلام) است و به گونهای حس حضور در محضر او را در انسان ایجاد میکند که گویا با امام (علیهالسّلام) حضورا گفت و گو میکند و نیاز وجودی خود را در هر زمینهای، از او میطلبد. این نگرش _که زیارت ارتباطی وثیق و زنده است_ اقتضا میکند انسان فاصلههای زمانی و مکانی را پشت سر گذاشته و خود را در عصر ولی خدا و حال حضور او ببیند و کاملابه محیط و فضای حضور آن ولی در آید سر بیان خصایص و نقطه نظرات و سیرتهای آنان در زیارت نامهها، نیز همین است که انسان خود را با خواستهها و ارادههای آنان تطبیق دهد و از مسیر ترسیمی آنها فاصله نگیرد. [17]
تجدید عهد ولایت
زیارت و حضور در کنار مرقد پاک معصومین (علیهمالسّلام)، تجدید عهد ولایت و قرار گرفتن در خط امامت است. اعلام بیعت همیشگی با امام(علیهالسّلام) و تمسک به ثقل اکبر (انی تارک فیکم الثقلین)، قرار گرفتن در راه هدایت و معنویت و دوری از ضلالت و گمراهی است. امام رضا(علیهالسّلام) فرموده است: شیعیان نسبت به هر یک از امامان معصوم خود، پیمان و تعهدی دارند که کمال وفای به عهد در زیارت مشتاقانه و عارفانه قبور آن ذوات نورانی است: «ان لکل امام عهدا فی عنق اولیائه و شیعته و ان من تمام الوفاء بالعهد و حسن الاداء زیارة قبورهم». [18]
عالم ربانی مولا احمد نراقی نیز گفته است: «زیارت ایشان، اظهار اخلاص و تجدید عهد ولایت است و باعث سرور ایشان و رواج امرشان و غمناکی دشمنان است». [19] و در حدیث دیگری آمده است: «ان لکل امام عهدا وثیقا فی رقاب اولیائهم»،[20] صاحب مجمع البحرین میگوید: عهد زمانی به وفا و اتمام میانجامد که انسان به زیارت قبور آنها موفق شود. [21]
از طرفی زیارت دارای ابعاد بسیاری است: انسان را در مسیر «الله» قرار میدهد و توجه او را به ذات اقدسش بسیار میکند. او را هم رنگ و پیرو معصومان میسازد. روح و روانش را از زنگار گناهان و آلودگیها پاک میکند و خلوص و طهارت را جانشین آن میگرداند. همچنین او را در جهت کارهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی رهنمون میکند و از همه مهمتر راه و روش چگونه زیستن را به او میآموزد. پس زائر باید در محضر ائمه(علیهمالسّلام) تعهد کند که دست به زشتی گناه نیالاید و پیمان ببندد که بنده راستین خدا و پیرو واقعی آنان باشد.
عارف کامل ملکی تبریزی به زائر حرم معصومین(علیهمالسّلام) سفارش میکند: «پس ایمان خودت را تازه کن و از کفر و شرک جلی، به خداوند پناه ببر؛ لیکن چه بسا ظلمت و تاریکی گناهان، مانع از درک فیض زیارت او (معصوم) باشد در این حال اگر تو را دلی و فطانتی باشد، درک خواهی کرد که شفقت آن حضرت، نسبت به مؤمنان و دوستداران عترت او معلوم است؛ هر چند گناه کار باشند». [22]
عالم ربانی مولا احمد نراقی نیز گفته است: «زیارت ایشان، اظهار اخلاص و تجدید عهد ولایت است و باعث سرور ایشان و رواج امرشان و غمناکی دشمنان است». [19] و در حدیث دیگری آمده است: «ان لکل امام عهدا وثیقا فی رقاب اولیائهم»،[20] صاحب مجمع البحرین میگوید: عهد زمانی به وفا و اتمام میانجامد که انسان به زیارت قبور آنها موفق شود. [21]
از طرفی زیارت دارای ابعاد بسیاری است: انسان را در مسیر «الله» قرار میدهد و توجه او را به ذات اقدسش بسیار میکند. او را هم رنگ و پیرو معصومان میسازد. روح و روانش را از زنگار گناهان و آلودگیها پاک میکند و خلوص و طهارت را جانشین آن میگرداند. همچنین او را در جهت کارهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی رهنمون میکند و از همه مهمتر راه و روش چگونه زیستن را به او میآموزد. پس زائر باید در محضر ائمه(علیهمالسّلام) تعهد کند که دست به زشتی گناه نیالاید و پیمان ببندد که بنده راستین خدا و پیرو واقعی آنان باشد.
عارف کامل ملکی تبریزی به زائر حرم معصومین(علیهمالسّلام) سفارش میکند: «پس ایمان خودت را تازه کن و از کفر و شرک جلی، به خداوند پناه ببر؛ لیکن چه بسا ظلمت و تاریکی گناهان، مانع از درک فیض زیارت او (معصوم) باشد در این حال اگر تو را دلی و فطانتی باشد، درک خواهی کرد که شفقت آن حضرت، نسبت به مؤمنان و دوستداران عترت او معلوم است؛ هر چند گناه کار باشند». [22]
آثار فراوان زیارت
یکی از آثار و برکات زیارت حرم معصومین(علیهمالسّلام)، بهرههای فراوان مادی و معنوی است که شامل حال زائران عارف و بیدار دل میشود؛ در واقع مرقدهای نورانی اولیای معصومین(علیهمالسّلام) مورد نظر خاص حضرت سبحان و مکان نزول برکات و خیرات فراوان و محل آمد و شد فرشتگان و پیامبران و اوصیای آنان است. از این رو آثار و خیرات فراوانی در آنها دیده میشود؛ از جمله این برکات و فواید، میتوان به مواردی چون استجابت دعاها (اجابة الدعاء عند قبره)،[23] برآورده شدن حاجتهای دنیوی و اخروی (قضیت له الف حاجة من حوائج الدنیا و الاخرة)، [24] طلب رزق و روزی (اطلبوا الرزق عندها)، [25] برطرف شدن مشکلات و ناراحتیها (نفس الله کربته و قضی حاجته) و اشاره کرد.
حضرت صادق(علیهالسّلام) فرمود: «هنگامی که از دعا خواندن در کنار مرقد مطهر نبوی فارغ شدی، نزدیک منبر بیا و دست بر آن بکش و سر و صورت بر پایه زیرین آن بگذار که به درد چشم مبتلا نشوی. سپس از جای حرکت کن و حمد و ثنای خدا را به جای آور و حاجت خود را بخواه؛ چه آنکه پیغمبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) فرموده است: میان خانه و منبر من باغی از باغهای بهشت است و منبر من بردری از درهای کوچک بهشت قرار گرفته است». [26]
صاحب المراقبات نیز گفته است: «برای تمام بیماریهای خود از او طلب درمان میکنی و به جلب عطوفت او و طلب باران از ابر جود و رافت او، حوایج خود را میخواهی. به یقین که او کریمترین تمام خلایق است و بخشنده تر از هر جواد و کریم است». [27]
پی نوشت:
۱.↑ کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج۴، ص۵۴۸، ح ۳.
۲.↑ ریشهری، محمد، الحج والعمره فی الکتاب والسنه، ص۳۲۴، ح ۸۸۳.
3.↑ بهاری همدانی، محمد، تذکرة المتقین، ص۷۶.
4.↑ نراقی، احمد، جامع السعاده، ج۳، ص۳۹۸.
5.↑ مجلسی، ممدباقر، بحار الانوار، ج۱۰۰، ص۱۴۱.
6.↑ فلسفه زیارت شرح و تحقیق زیارت القبور فخر رازی، ص۱۰۰ و ۱۰۱.
7.↑ ترمذی، محمد بن عیسی، سنن ترمذی، ج۳، ص۳۶۱.
8.↑ متقی هندی، کنزالعمال، ج۱۵، ص۶۴۶.
9.↑ حاکم نیشابوری، عبدالله، مستدرک حاکم، ج۱، ص۳۷۵.
10.↑ مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج۱۰۰، ص۱۴۰.
11.↑ مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج۱۰۰، ص۱۴۳.
12.↑ مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج۱۰۰، ص۱۲۳.
13.↑ ابن قولویه، جعفر بن محمد، کامل الزیارات، ص۱۷۱.
14.↑ مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج۱۰۰، ص۱۲۱.
15.↑ مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج۱۰۰، ص۱۲۱.
16.↑ احزاب/سوره۳۳، آیه۲۱.
17.↑ واعظ جوادی، مرتضی، فلسفه زیارت و آئین آن، ص۵۲_۵۳.
18.↑ کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج۴، ص۵۶۷.
19.↑ نراقی، احمد، معراج السعادة، ص۷۰۳.
20.↑ مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج۱۰۰، ص۱۱۶.
21.↑ طریحی، فخرالدین، مجمع البحرین، ج۳، ص۲۷۰.
22.↑ ملکی تبریزی، میرزاجواد اقا، المراقبات، ج۲، ص۲۴۶.
23.↑ شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج۱۴، ص۴۲۳.
24.↑ فیض کاشانی، محسن، وافی، ج۱۴، ص۱۴۷۵.
25.↑ ریشهری، محمد، الحج و العمرة فی الکتاب و السنه، ص۳۲۲.
26.↑ حقایق، ص۵۴۵.
27.↑ ملکی تبریزی، میرزا جواد آقا، المراقبات، ج۲، ص۲۲۸.
منبع: معاونت امور روحانیون، پیش درآمدی بر فرهنگ نامه اسرار و معارف حج، ج۱، ص۳۰۵، برگرفته از مقاله «اسرار زیارت».
حضرت صادق(علیهالسّلام) فرمود: «هنگامی که از دعا خواندن در کنار مرقد مطهر نبوی فارغ شدی، نزدیک منبر بیا و دست بر آن بکش و سر و صورت بر پایه زیرین آن بگذار که به درد چشم مبتلا نشوی. سپس از جای حرکت کن و حمد و ثنای خدا را به جای آور و حاجت خود را بخواه؛ چه آنکه پیغمبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) فرموده است: میان خانه و منبر من باغی از باغهای بهشت است و منبر من بردری از درهای کوچک بهشت قرار گرفته است». [26]
صاحب المراقبات نیز گفته است: «برای تمام بیماریهای خود از او طلب درمان میکنی و به جلب عطوفت او و طلب باران از ابر جود و رافت او، حوایج خود را میخواهی. به یقین که او کریمترین تمام خلایق است و بخشنده تر از هر جواد و کریم است». [27]
پی نوشت:
۱.↑ کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج۴، ص۵۴۸، ح ۳.
۲.↑ ریشهری، محمد، الحج والعمره فی الکتاب والسنه، ص۳۲۴، ح ۸۸۳.
3.↑ بهاری همدانی، محمد، تذکرة المتقین، ص۷۶.
4.↑ نراقی، احمد، جامع السعاده، ج۳، ص۳۹۸.
5.↑ مجلسی، ممدباقر، بحار الانوار، ج۱۰۰، ص۱۴۱.
6.↑ فلسفه زیارت شرح و تحقیق زیارت القبور فخر رازی، ص۱۰۰ و ۱۰۱.
7.↑ ترمذی، محمد بن عیسی، سنن ترمذی، ج۳، ص۳۶۱.
8.↑ متقی هندی، کنزالعمال، ج۱۵، ص۶۴۶.
9.↑ حاکم نیشابوری، عبدالله، مستدرک حاکم، ج۱، ص۳۷۵.
10.↑ مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج۱۰۰، ص۱۴۰.
11.↑ مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج۱۰۰، ص۱۴۳.
12.↑ مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج۱۰۰، ص۱۲۳.
13.↑ ابن قولویه، جعفر بن محمد، کامل الزیارات، ص۱۷۱.
14.↑ مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج۱۰۰، ص۱۲۱.
15.↑ مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج۱۰۰، ص۱۲۱.
16.↑ احزاب/سوره۳۳، آیه۲۱.
17.↑ واعظ جوادی، مرتضی، فلسفه زیارت و آئین آن، ص۵۲_۵۳.
18.↑ کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج۴، ص۵۶۷.
19.↑ نراقی، احمد، معراج السعادة، ص۷۰۳.
20.↑ مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج۱۰۰، ص۱۱۶.
21.↑ طریحی، فخرالدین، مجمع البحرین، ج۳، ص۲۷۰.
22.↑ ملکی تبریزی، میرزاجواد اقا، المراقبات، ج۲، ص۲۴۶.
23.↑ شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج۱۴، ص۴۲۳.
24.↑ فیض کاشانی، محسن، وافی، ج۱۴، ص۱۴۷۵.
25.↑ ریشهری، محمد، الحج و العمرة فی الکتاب و السنه، ص۳۲۲.
26.↑ حقایق، ص۵۴۵.
27.↑ ملکی تبریزی، میرزا جواد آقا، المراقبات، ج۲، ص۲۲۸.
منبع: معاونت امور روحانیون، پیش درآمدی بر فرهنگ نامه اسرار و معارف حج، ج۱، ص۳۰۵، برگرفته از مقاله «اسرار زیارت».
سبک زندگی مرتبط
تازه های سبک زندگی
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}